9 Temmuz 2018 Pazartesi

AKP’nin 16 Yıllık Eğitim Politikası Eğitimi Bitirdi



Ankara Milletvekili olarak TBMM’de yaptığım ilk basın toplantısında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a seslendim. 

Değerli Basın Emekçileri
Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde meydana gelen tren kazasında yaşamını yitiren 24 yurttaşımıza Allah’tan rahmet, yaralılara acil şifalar diliyorum. Kazanın sebebinin en ince ayrıntısına kadar araştırılarak, gerçek sorumluların bulunması ve derhal yargı önünde hesap vermelidirler.

Yıllarca eğitime hizmet vermiş bir eğitimci, Eğitim Sen’in kurucusu, ilk Genel Başkanlığını yapmış bir sendikacı olarak Türkiye’nin kanayan yarası olan eğitim için mücadele ettim. Şimdi de Ankara Milletvekili olarak ilk basın toplantımızı eğitimle ilgili yapıyorum.

Çocuklarımızın ve gençlerimizin lise ve üniversite tercihlerini yaptıkları bugünlerde, biz de AKP hükümetinin 16 yıllık eğitim fotoğrafını çektik. Gördük ki Türkiye eğitimde bir arpa boyu yol alamamış. Eğitim sistemi yazboz tahtasına dönmüş, çağı yakalayıp, geçmek bir yana, çocuklarımızı dünya sıralamasında en arka sıralara oturtmuşlar…

AKP 16 yılda 6 Milli Eğitim Bakanı değiştirdi. Her yeni bakanla birlikte eğitim sistemimiz de yeniden değişti. Yapılan değişiklikler en iyi eğitim sistemini kurma heyecanıyla yapılmadı. Asıl amaç, sistemi işlemez hale getirip, kafalarının arkasındaki ideolojiye uygun rejim değişikliğine zemin hazırlamaktı.

Cumhuriyetimizle hesaplaşmak isteyenlerin, eğitim sistemimizi bilinçli ve planlı bir operasyonla felç ettiğinin farkındayız. Çünkü rejim değişikliğine zemin hazırlayan en önemli adımlardan biri de eğitimdir…

Bu hedef doğrultusunda stratejik planlama yapılmadan, uzman görüşü alınmadan, bir anda, bir gecede, birilerinin kurduğu tek bir cümleyle eğitim siteminde köklü değişiklilere gidildi. Bütün bunları yaparken, çocuklarımıza hiç acımadılar, adeta birer kobay aracı olarak kullandılar.

Bir gecede TEOG gitti, yerine LGS (Liseye Geçiş Sistemi) geldi. Amaç daha iyiyi yapmak değil, yıkmak olduğu için öğrencilerin makus talihi de değişmedi. LGS puanları yine yanlış hesaplandı. Almanca ve Fransızca puanları eksik hesaplanan öğrenciler, girmek istedikleri liselerin kontenjanları dolduğu için istedikleri liselere giremedi, mağdur edildi.

LGS tercih sistemi öylesine karmaşık hale getirildi ki tercihleri yapmak için yeni bir uzmanlık alanı doğdu. Ne veliler ne de öğrenciler hiçbir şeyden emin değil… Sanki sonu bilinmez bir kuyu. Her şeye hazırlıklı olmak gerek. Çocukların doğru tercih yapıp, hak ettikleri liselere yerleşmesi hayal olabilir…

LGS başarının ölçüldüğü bir sınav olmaktan çıktı, bazı okulların kontenjanlarını doldurma, çocukları bu okullara yönlendirme, mecbur bırakma projesinin bir parçası oldu. Çocuklarımız ve aileleri kendilerini tehdit altında hissediyor. “Ya şu liseleri tercih edeceksin ya da açıkta kalacaksın” diyen baskıcı bir yönetim anlayışıyla karşı karşıyayız.

Çocuklar devletin koruması altındadır. Devlet, onları geleceğe hazırlamakla; eşit, parasız ve nitelikli eğitim vermekle mükelleftir. Ancak AKP hükümeti çocuklarımıza tuzak kuruyor. Onları kendi siyasi emelleri için kullanmak istiyor. Tercih dayatmasıyla, okumak istemedikleri liseleri tercihe zorluyor.

Üstelik bunu yaparken de üniversite sınavlarında en başarısız liselere imam hatip liselerine yönlendiriyor. Bu liseler hem başarı sıralamasında hem de tercih sıralamasında en son sırada yer alıyor. İmam hatip liselerinin %65 kontenjanı boş. Ama buna rağmen birçok ilde imam hatip liseleri açılmaya devam ediyor. Aileler çocuklarının üniversitede başarı gösterecekleri liselere gitmesini istiyor. Baskı altında, bir emrivaki ile çocuklarını istemedikleri liselere göndermek istemiyor.

Uygulanan eğitim politikası daha çok dar gelirli ve fakir aile çocuklarını vuruyor. Başka seçeneği olmayan dar gelirli aileler çocuklarını istemedikleri liselere göndermek zorunda kalıyor.

Uygulanan eğitim politikasının can yakan diğer bir yanı da, paralı eğitimi “sinsice” yerleştirmesi. Çocuğu %10’luk “nitelikli” okula giremeyen aileler, istemedikleri lise türünden zorunlu tercih yapmak yerine özel okulların kapısını çalıyor.

Bunun adı eğitimde gizli özelleştirmedir.
Eğitimin paralı hale getirilmesidir.
Devletin eğitimden elini çekmesidir.

Hane halkının eğitime yaptığı harcama rakamları da bunu doğruluyor. Ailelerin 2013 yılında %13 olan eğitim harcaması, 2015 yılında %18’e çıkmış. AKP iktidarından önce her 100 okuldan 3’ü özel okulken, şimdi her 100 okuldan 13’ü özel okul… Ayrıca 2002’de her 100 çocuktan 2’si özel okula giderken, şimdi her 100 çocuktan 8’i özel okula gidiyor.

Tüm okulları nitelikli yapamayanlar; okulları da, öğrencileri de, öğretmenleri de nitelikli ve niteliksiz olarak ayırdı.

Buradan AKP Genel Başkanı/Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a da bir çağrı yapmak istiyorum.

Sayın Erdoğan; eğer 81 milyonun Cumhurbaşkanı olmak istiyorsanız, toplumu kutuplaştırmayı bırakıp, huzurlu bir Türkiye için geleceğimiz olan çocuklarımızın eğitimi ile ilgili bir adım atın. ODTÜ öğrencilerine baskıdan vazgeçin, gözaltına bulunan öğrencileri derhal serbest bırakın. Türkiye’nin göz bebeği, bilim yuvası, akıl dolu esprileriler yapma yeteneğine sahip, en zeki öğrencilerini barındıran ODTÜ ile uğraşmayın.

Öncelikle eğitim alanında uzman, liyakat sahibi bir kişiyi Milli Eğitim Bakanı yapın. Yeni Milli Eğitim Bakanı; eğitimden anlasın, işinin ehli olsun, dünyayı tahlil etsin, çocuklarımızın geleceği için endişeli olsun, Türkiye’yi çağa taşıyacak anlayışa sahip olsun… Siyasi endişelerinizi, rejimle hesaplaşma planlarınızı bir kenara bırakın…

Türkiye’nin geleceği için bunları yapın!
Çünkü eğitimde elimizi çabuk tutmazsak tireni kaçıracağız…

Buradan yeni atanacak olan Milli Eğitim Bakanı’na da seslenmek istiyorum;
Sayın Bakan, çocuklarımızın ve ailelerinin üzerindeki karabasanı kaldırın. Bırakın isteyen çocuğumuz istediği okulu tercih etsin. Aileler çocuklarının geleceğine ilişkin kararı kendileri özgürce versin. İsteyen imama hatip lisesine, isteyen meslek lisesine, isteyen fen lisesine, isteyen sosyal bilimler lisesine gitsin… Çocuklarımız ilgi duydukları alanlarda okusunlar.

AKP’nin eski Bakanları gibi, eğitim sistemini rejimi değiştirmek için kullanmayın!
Kullanmak isteyenlere izin vermeyin!
Çocuklarımıza parasız, demokratik, bilimsel, laik, geleceği yakalayabilecekleri içerikte ve kalitede bir eğitim verin yeter.
Çocuklarımızı okulsuz, öğretmensiz bırakmayın yeter.
Kendi çocuklarınızın eğitimi için gösterdiğiniz duyarlılığı bütün çocuklara gösterin yeter…

Çocuklarının geleceği için endişe duyan ailelere de seslenmek istiyorum,
Dayatmalara boyun eğmeyin… Sizin ve çocuğunuzun istemediği hiçbir okulu tercih etmeyin. Çocuğunuza okul tercihi yapmak sizin en doğal hakkınız…

Yıllarca eğitime hizmet vermiş bir eğitimci, Eğitim Sen’in kurucusu, ilk Genel Başkanlığını yapmış bir sendikacı ve Ankara Milletvekili olarak söz veriyorum…
“Çağdaş, Bilimsel, Laik ve Demokratik Eğitim” için elimi taşın altına koyacağım. Yapılması gereken ne varsa yapmaktan, söylenmesi gereken ne varsa söylemekten geri durmayacağım.

AKP’nin 16 Yıllık Eğitim Politikası Eğitimi Bitirdi
Eğitimde uygulamaya sokulan 4+4+4 sistemi başarı getirmedi… Başlatılan ucube sistemle müfredat değiştirilip dini eğitime ağırlık verildi. Çağdaş, Bilimsel, Laik ve Demokratik Eğitimden uzaklaşıldı. Okullar hızla imam hatibe dönüştürülüp, yeni imam hatip okullarının yapımına hız verildi. Bu uygulamayla eğitim hem ticarileştirildi hem de bilimsellikten uzaklaştırıldı. Çocuklarımız daha çok özel okullara, meslek liselerine, imam hatiplere ve açık liselere yönlendirilmeye başlandı

AKP’nin bütün okulları dönüştürmek istediği imam hatip liseleri beklenen başarıyı gösteremedi. ÖSYM’nin açıkladığı 2017 yükseköğretim merkezi yerleştirme sonuçlarına göre, imam hatip lisesinden mezun olan her 5 öğrenciden sadece 1’i üniversitelerin lisans programına girerek, başarı sıralamasında en son sırada kaldı.

2017 yükseköğretim merkezi yerleştirme sonuçlarına göre;

• Fen Lisesi mezunu 22 bin adaydan 12 bini (%55) lisans tercihine yerleşti.
• Anadolu Lisesi mezunu 396 bin adaydan 138 bini (%35) lisans tercihine yerleşti.
• İmam Hatip Lisesi mezunu 223 bin adaydan 40 bini (%18) lisans tercihine yerleşti.

PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı) sonuçlarına göre son sıralardayız
2012 yılı PISA sonuçlarına göre Türkiye, okuduğunu anlamada 428 puanla en başarısız ülkeler arasında yer aldı. Oysaki OECD Ortalaması 493. Fen ve matematikte de durum farklı değil. Türkiye’deki çocukların fen puanı 425, OECD fen ortalaması 493, Türkiye’nin matematik ortalaması 420, OECD ortalaması 490…

Buna rağmen eğitimde en başarılı ülkelerin çocukları haftada 10 saat ödev yaparken, bizim çocuklarımız haftada 24 saat ödev yapıyor. Bunda bir tuhaflık yok mu? Bu başarısızlığın sorumlusu kim? Çocuklarımız mı?

Türkiye’nin eğitim politikalarının başarısızlığı PISA 2015 sonuçlarına da yansıdı. Türkiye, “fen”, “matematik” ve “okuma” becerilerinin ölçüldüğü sınavlarda yine sınıfta kaldı. 70 ülke arasında “fende” 51'inci, “matematikte” 48'inci, “okumada” ise 49'uncu sırada yer aldı.

En mutsuz çocuklar da bizim ülkemizde yaşıyor. PISA sonuçlarına göre OECD ülkelerinde yaşayan her 100 çocuktan 10’u, Türkiye’de ise her yüz çocuktan 25’i hayatından hiç memnun değil.

Cumhuriyetin eşit eğitim ilkesi de yok edildi. PISA sonuçlarına göre, toplumun en yoksul %25'lik kesimdeki çocuklar yaklaşık 400 puan alırken, en zengin %25'lik kesimdeki çocuklar ortalama 460 puan aldı. Eşit koşullarda eğitim göremeyen çocukları, eşit koşullarda “yarıştırıp”, hayata eşit koşularda başlatamazsınız!

Milli Eğitim Bakanlığı’nı FETÖ’ye Teslim Eden AKP Öğretmenleri Cezalandırdı
Daha düne kadar cemaate biat etmeyenlerin, onların sendikalarına üye olmayanların, değil okul müdürü olmak, sıradan yer değiştirme yaptırmaları dahi mümkün değildi. Kamu çalışanları cemaatçi olmaya zorlanıyordu. AKP tarafından cemaatin kucağına itilen öğretmenler ihraç edilirken, onları cemaate muhtaç eden asıl sorumlular/siyasiler hala görevlerinin başında! Şimdi ise devrede başka cemaatler var…

Bilimsel eğitimi savunan, FETÖ karşıtı öğretmenler de ihraç edilerek cezalandırıldı. FETÖ ile uzaktan yakından ilişkisi olmayan İş ve Eğitim İş ve Eğitim Sen üyesi binlerce öğretmen; “Laik, Demokratik, Çağdaş ve Bilimsel Eğitimi” savundukları için açığa alınıp, ihraç edildi. Gerici eğitim politikalarını hayata geçirmek isteyen iktidar, darbe girişimini fırsata çevirdi. Son çıkartılan 701 sayılı KHK ile Milli Eğitim Bakanlığı’ndan

AKP’ye muhalif olan, FETÖ karşıtı akademisyenler de bu süreçte üniversitelerden ihraç edildi. Son çıkan 701 sayılı KHK 199 öğretim görevlisi ve daha üniversitelerden ihraç edildi. Bunlar arasında daha önce görevden uzaklaştırılan barış isteyen “Bu Suça Ortak Olmayacağız bildirisini imzalayan 19 öğretim görevlisi de bulunuyor.

Müfredatın İçeriği Boşaltılıyor
Yeni müfredatta “Pozitivizm” ve “Sekülerizm” kavramları “inanç sorunu” olarak gösteriliyor.
“Cihad” konusunu körpe beyinlere anlatmayı uygun gören anlayış, bilim ve siyaset felsefesi gibi konuları öğrencilere öğretmeyi sakıncalı buluyor. Çocukların Darwin’in Evrim Teorisini öğrenmesini sakıncalı bulan “Milli Eğitim Bakanlığı”; düşünen, sorgulayan, araştıran nesiller değil, ezberleyen ve itaat eden nesiller yetiştirmek istiyor.
Çocuklarımıza tecavüz eden cemaatler eğitimde söz sahibi. Milli Eğitim Bakanlığı mahkeme kararlarıyla yöneticilerinin çocuklara tecavüz ettiği kesinleşen, Ensar Vakfı ile protokol imzalayarak, 1000’e yakın Halk Eğitim Merkezi'nde kurs düzenleme hakkı veriyor.

5-6 yaşındaki çocuklarımız, köhne binaların bodrum katlarında cemaatlere teslim ediliyor, cemaat yurtlarında tecavüz edilmesine sessiz kalınıyor.

AKP Mülakatla Öğretmen Atayarak Emek Hırsızlığı Yapıyor
Tüm yurtta OHAL ilan eden AKP hükümeti öğretmenleri de mülakatla atamaya başladı. Adı mülakat olsa da sınavdan düşük puan alan yandaşlara yapılan bir torpil sistemi aslında KPSS’den 85-90 alan öğretmen adaylarına 40, 45 puan verilip elenirken, KPSS’den 60 puan alan yandaş öğretmen adaylarına yüksek puan verilerek ataması yapılıyor.

Milli Eğitim Bakanlığı öğretmen adaylarına mülakat sınavında “Ne yemek yapıyorsun?”, “Doğuya gitsen barışı nasıl sağlarsın?”, “Reis deyince aklınıza kim geliyor?”, “Gezi’de ne hissettin?” gibi akıl almaz sorular sorarak, ibreti alem için tarihe geçti!

Bu kadar öğretmen açığı olmasına rağmen “atanmayan öğretmen” sorunu yaşıyoruz. Öğretmenlerimiz sözleşmeli, ücretli yapılarak güvenceleri ellerinden alınıyor.

Eğitimde Dünya Sıralamasında Gerilere Düştük
Türkiye’de ortaokul ve lisede okuyan öğrenci başına harcanan para OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü) ortalamasının 3’te 1’i kadar. İlkokuldan üniversiteye kadar harcanan toplam para ise OECD ortalamasının yarısından daha az.

Milli Eğitim Bakanlığı kendisine ayrılan bütçenin 2002 yılında %17’sini, 2018 yılında ise sadece %8’ini eğitime ayırdı. “Fatih Projesi” gibi ölü yatırımlara, TURGEV ve benzeri vakıflara eğitim bütçesinden büyük paylar ayrıldı.

Anadolu ve fen liselerinde okuyan öğrenci başına yapılan harcamanın iki katı imam hatip lisesinde okuyan öğrencilere yapıldı.

AKP eğitimin kalitesini çok düşürdü. Düşen eğitim kalitesi Dünya Ekonomik Forumu eğitim kalitesi endeksine de yansıdı. Türkiye 2008 yılında, 145 ülke arasında 77. sırada yer alırken, şimdi 104. sıraya geriledi.

2004 yılında taşımalı eğitimi bitireceklerini açıklayan eski Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik ve ondan sonra göreve gelen tüm bakanlar tam tersini yaptı. 2001-2002 eğitim öğretim yılında 640 bin olan taşımalı öğrenci sayısı hızla artarak, 2017-2018 yılında 1 milyon 321 bine ulaştı.

Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz, ikili eğitimi 2019 yılında bitireceklerini açıklasa da bütçe rakamları bunu doğrulamıyor. Çünkü ikili eğitimi bitirmek için yapılması gereken derslik sayısı 57 bin, 2019 yılına ayrılan bütçe ile açılabilecek derslik sayısı sadece 17 bin 500.

Eğitimin temel basamağını oluşturan 3 ve 4 yaş grubundaki çocuklarımızın okul öncesi eğitim oranı, OECD ortalamasının onda biri kadar.

Eğitimde yaşadığımız olumsuzlukları, AKP hükümetinin başarısızlığına, Milli Eğitim Bakanlarının yetersizliğine bağlarsak yanılırız. Çünkü eğitim sistemi kasten tahrip edilerek işleyemez hale getirildi. Cumhuriyetle hesaplaşmayı, rejimi değiştirmeyi hedeflerine koyanların yürüttükleri politikanın bir sonucu bu… Tamamen yıkıp, kendi ideolojilerine uygun eğitim sistemini kurmak istiyorlar.

Yıldırım Kaya
CHP Parti Meclisi Üyesi
Ankara Milletvekili
10 Temmuz 2018


Hiç yorum yok: