13 Ağustos 2022 Cumartesi

ÖZEL ÜNİVERSİTE ZAMLARINA KİM DUR DİYECEK!


ÖZEL ÜNİVERSİTE ZAMLARINA KİM DUR DİYECEK!

VAKIF ÜNİVERSİTELERİ KAR AMACI GÜDEN KURULUŞLARI GEÇTİ!

ÜNİVERSİTE ZAMMI YÜZDE 252 OLUR MU?

Vakıf üniversiteleri kar amacı gütmeyen kamu kurumu niteliğinde olmasına rağmen; “kar” amacı güden işletmeleri de ezdi geçti. Vakıf üniversitelerinin 2022-2023 yılı zamları TÜİK’in enflasyon oranını da gerçek enflasyon oranını da katladı…

Vakıf üniversitelerinin mütevelli heyetleri ücret zamlarında keyfi uygulamaların altına imza atıyor. Ailelerin mütevelli heyetlerle görüşerek zamların geri alınması ya da makul seviyeye çekilmesi talepleri de sonuçsuz kalıyor. Üniversite zamlarına dünyadaki savaşlar ekonomik kriz gerekçe gösteriliyor.

Vakıf üniversitelerine kayıtlı öğrenciler yapılan fahiş zamları ödeyemiyor. Özel üniversiteler verdikleri taahhütlerin dışına çıkarak, öğrencilerin eğitim hakkını gasp ediyor.  Anayasal suç işliyor.

Üstelik yapılan zamlar, yatay geçiş tarihinden sonra açıklanarak, öğrencilerin başka üniversitelere geçiş hakları da ellerinden alınmış!

Özel üniversiteler kayıt yaptırırken öğrencilere verdikleri taahhütlere uymuyor. Farklı üniversitelerden öğrenci ve aileleri bizleri arayarak yardım talep ediyorlar. “Bu adaletsiz uygulamayı durdurun, eğitim hakkımızın elimizden alınmasına izin vermeyin.” diyorlar. 

Özel üniversitelerde okuyan öğrenciler ve aileleri sorunun çözümü için çalmadıkları kapı bırakmadıklarını söyleyerek bizi arıyorlar. Yakında kayıt yenileme takviminin sona ereceğini, fahiş zamları ödeyemeyen öğrencilerin kayıtlarını yenileyemeyeceklerini, ödeyenlerin de varını yoğunu satarak kayıtlarını yenileyeceğini söylüyorlar. Öğrenciler de aileleri de çaresiz durumda! 

Bazı vakıf üniversitelerinin sözleşmesinde, “Okuduğunuz süre boyunca eğitim ücret artışı yüzde 5’i geçmeyecek!” afişleriyle reklam yapan, yıllık ücretlere en fazla yüzde 10 zam yapacağını taahhüt ederek öğrenci alan bir üniversite. Sözleşmesinde, “Okulun ara sınıflarının eğitim ücreti, bir önceki eğitim öğretim yılında ilan edilen ücrete (Y.İ-ÜFE+TÜFE)/2 oranına en fazla yüzde 5 artış; okulda devam eden öğrencilerin ücreti ise, öğrenci kayıt sözleşmesinde belirlenen eğitim ücretine, (Y.İ-ÜFE+TÜFE)/2 oranına en fazla yüzde 5 artış yapılarak hesaplanır.” hükmü yer alırken, zam oranının yüzde 252’ye kadar çıktığı ifade ediliyor.

Üniversiteler ticarethane değildir!

Vakıf üniversitelerinin kuruluş amacı da kar değildir! 

Eğitime, bilime, geleceğe vakfedilen bir paydır! 

Üniversiteler kar kapısı değil, bilim kapısıdır!

Özel üniversitelerin yönetimlerine daha önce yaptığım bir uyarıyı yeniden hatırlatmak isterim!

2547 sayılı Sayılı Yükseköğretim Kanununda 15 Nisan 2020’de yapılan değişiklik,  17 Nisan 2020’de 31102 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmişti. 

Neydi bu değişiklik?

2547 sayılı Kanunun ek 8 inci maddesine, “Vakıf yükseköğretim kurumlarında çalışan öğretim elemanlarına, unvanlarına göre Devlet yükseköğretim kurumlarında ödenen ücret tutarından az ücret verilemez. Bu fıkra kapsamında devlet yükseköğretim kurumlarında ödenen emsal ücretin hesaplanmasında ilgili mevzuat uyarınca aylıklara ilişkin hükümlerin uygulandığı kadroya bağlı ödemeler dikkate alınır.” fıkrası eklenmişti.

Vakıf üniversiteleri bunu uyguladı mı?

Uygulamadı!

Ekonomik kriz varsa herkes için var!

Hangi özel üniversite öğretim elemanlarına, öğrencilerinden talep ettikleri oranda zam yaptı?

Kanunu uygulamayan, öğretim elemanlarını açlık sınırı altında ücrete mahkum eden bazı özel üniversiteler, şimdi de gençlerimizin geleceğini çalıyor. Ailelerin evini, arabasını, tarlasını, traktörünü sattırıyor!

Özel üniversiteler öğrenci alırken altına imza attıkları taahhütlere neden uymuyor?

YÖK buna dur demeyecek mi?

AKP yetkilileri gençlerin sesini duymayacak mı?

Saray bunu seyredecek mi?

Bu soygun düzenine dur diyecek siyasi bir irade yok mu?

Vakıf üniversitelerinin sözleşmenin dışına çıkarak  yüzde 200, yüzde 250 hatta yüzde 300 zam yapmaları kabul edilemez. 

Cumhurbaşkanına, Milli Eğitim Bakanına, YÖK Başkanına sesleniyorum; eğitim anayasal bir haktır, gençlerimizin geleceğini çalanları durdurun.

TBMM Başkanlığına verdiğim soru önergesi ile konuyu Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’a, Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer’e sorarak Meclis gündemine taşıdım. Ayrıca CİMER aracılığıyla da Cumhurbaşkanlığına sordum. 

Biz CHP olarak gençlerimizin eğitim hakkının takipçisiyiz…

Eğitim bir insan hakkıdır, gasp edilemez!

Engellenemez!

Yıldırım KAYA

CHP Ankara Milletvekili

13 Ağustos 2022

 









Hiç yorum yok: