Olağanüstü Hal Komisyonuna Nasıl Başvurulacak
“Olağanüstü Hal İşlemleri İnceleme
Komisyonunun Çalışmasına İlişkin Usul ve Esaslar” Resmi Gazete’de yayınlanan “Tebliğ” ile
açıklandı.
Komisyonun görevleri
(1)
Komisyon, olağanüstü hal kapsamında doğrudan kanun hükmünde kararnameler ile
tesis edilen işlemler hakkındaki başvuruları değerlendirip karar verecek.
a) Kamu görevinden, meslekten veya görev yapılan
teşkilattan çıkarma ya da ilişiğin kesilmesi.
b) Öğrencilikle ilişiğin kesilmesi.
c) Dernekler, vakıflar, sendika, federasyon ve
konfederasyonlar, özel sağlık kuruluşları, özel öğretim kurumları, vakıf
yükseköğretim kurumları, özel radyo ve televizyon kuruluşları, gazete ve
dergiler, haber ajansları, yayınevleri ve dağıtım kanallarının kapatılması.
ç) Emekli personelin rütbelerinin alınması.
(2)
Olağanüstü hal kapsamında yürürlüğe konulan kanun hükmünde kararnamelerle
gerçek veya tüzel kişilerin hukuki statülerine ilişkin olarak doğrudan
düzenlenen ve birinci fıkra kapsamına girmeyen işlemler de Komisyonun görev
alanındadır.
(3)
Olağanüstü hal kapsamında yürürlüğe konulan kanun hükmünde kararnamelerde yer
alan ilave tedbirler ile kanun yollarının açık olduğu işlemler hakkında ayrıca başvuru
yapılamaz.
Başvuru sahipleri
(1)
Kamu görevinden, meslekten veya görev yapılan teşkilattan çıkarılanlar ya da
ilişiği kesilenler ile öğrencilikle ilişiği kesilenler ve rütbesi alınan emekli
personel şahsen, kanuni temsilcisi veya vekili aracılığıyla başvuru yapabilir.
(2)
Kapatılan kurum veya kuruluşlar adına başvuru yapma yetkisi, kapatılma tarihi
itibarıyla kurum veya kuruluşu temsile kanunen yetkili olanlara aittir. Yetkili
olmayanlar, üyelik veya başka sebeplere dayanarak başvuru yapamaz.
(3)
Kanuni temsilci veya vekil aracılığıyla yapılan başvurularda temsil belgesi
veya vekaletnamenin inceleme sürecinde geçersiz hale gelmesi, başvurunun
incelenerek karara bağlanmasını engellemez.
(4)
Başvuru hakkındaki inceleme devam ederken başvurucunun ölmesi halinde ilgilinin
kanuni mirasçılarından yeni başvuru alınmasına gerek olmaksızın mevcut başvuru
incelenerek karara bağlanır.
(5)
Başvuru hakkı olan kişinin, başvuru süresi başlamadan veya başvuru süresi sona
ermeden önce ölmesi halinde kanuni mirasçılardan biri mirasçılık belgesi ibraz
etmek kaydıyla ölüm tarihinden itibaren altmış gün içinde başvuruda
bulunabilir.
Komisyona başvuru süresi
a)
Komisyon tarafından başvuruların alınmaya başlanacağı tarihten önce yürürlüğe
konulan kanun hükmünde kararnamelerle tesis edilen işlemler hakkında,
başvuruların alınmaya başlanacağı tarihten itibaren,
b)
Komisyon tarafından başvuruların alınmaya başlanacağı tarihten sonra yürürlüğe
konulacak kanun hükmünde kararnamelerle tesis edilen işlemler hakkında ise
ilgili kanun hükmünde kararnamenin Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihten
itibaren,
altmış gündür.
Başvuru tarihi,
valiliklere veya kurumlara başvurunun yapıldığı tarih olarak kabul edilir. Ceza
infaz kurumları ve tutukevlerinde tutuklu veya hükümlü bulunan kişiler
bakımından başvuru tarihi, kurum müdürlüğüne başvurunun yapıldığı tarihtir.
Başvuru usulü
Başvurular, Komisyon
tarafından oluşturulan https://ohalkomisyonu.basbakanlik.gov.tr
internet sitesinde yayımlanan başvuru formu doldurulup alınan çıktı imzalanmak
suretiyle valiliklere veya en son görev yapılan kuruma varsa ekleriyle
birlikte yazılı olarak yapılır.
Komisyona doğrudan
başvuru yapılamaz. Bu şekilde yapılan başvurular hakkında herhangi bir işlem
veya inceleme yapılmaz.
Ceza infaz kurumları ve tutukevlerinde başvuru usulü
Ceza infaz kurumları
ve tutukevlerinde bulunan tutuklu veya hükümlüler, bu Usul ve Esaslara ekli
formu fiziki olarak doldurup bulundukları kurumda görevli memura teslim eder.
İlgili memur, doldurulan formu esas alarak internet sitesinde yayınlanan formu
doldurup alınan çıktıyı başvurucuya imzalatarak kurum müdürlüğüne teslim eder.
Kurum müdürlüğü, gerekli işlemleri tamamlayarak başvurucuya alındı belgesi
verir ve bağlı olduğu Cumhuriyet başsavcılığı aracılığıyla başvuru formunu
varsa dilekçe ve ekleriyle birlikte Komisyona gönderir.
Valilikler ve ilgili
kurumlar, başvuru evrakını gecikmeksizin Komisyona gönderir.
Başvuru formu
Başvuru formu
elektronik ortamda doldurulur. Formun çıktısı alınır, başvurucu, kanuni
temsilcisi veya vekili tarafından imzalanır ve ilgili valilik veya kuruma
ekleriyle birlikte teslim edilir.
Başvuru formundaki “Başvurucunun
Dilekçesi” bölümüne yazılan beyanlar, okunaklı ve başvurunun esasına yönelik
özlü bilgileri içerir şekilde hazırlanır. Forma yazılan beyanların on
sayfayı geçmesi halinde başvurucunun, başvuru formuna olayların özetini içerir
ayrı bir dilekçe eklemesi gerekir.
Başvuru formlarının
eksiksiz olarak doldurulup doldurulmadığı ve gerekli belgelerin eklenip
eklenmediği başvuruyu alan valilik veya kurum tarafından kontrol edilir.
Başvuru formu ile başvuruda sunulan belgelerde eksiklik tespit edilmesi halinde,
ilgili valilik veya kurum eksikliğin giderilmesi için başvurucuya on beş günlük
kesin süre verir. Eksiklik giderildikten sonra belgeler Komisyona gönderilir.
Başvurana, başvurunun
kayda alındığını gösteren alındı belgesi verilir.
Kanun yoluna başvuru
Komisyon kararlarına
karşı, kararın tebliğinden itibaren altmış gün içinde, “Hakimler ve Savcılar
Kurulunca” belirlenecek Ankara idare mahkemeleri nezdinde iptal davası
açılabilir.
Yıldırım Kaya
CHP Parti Meclisi Üyesi
17 Temmuz 2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder